onsdag 17. februar 2016

Prospektteori


I dette blogginnlegget ønsker jeg å utdype prospektteorien. Jeg har allerede nevnt teorien før, men for å styrke mine kunnskaper frem mot den kommende gruppeeksamen så jeg det som en fin læringsmulighet å sette meg mer inn i Kahneman og Tversky sin modell.

Prospektteorien ble oppfunnet i 1979, og videreutviklet av Daniel Kahneman og Amos Tversky 13 år senere i 1992. Teorien går innenfor atferds økonomisk teori hvor den beskriver hvordan mennesker velger mellom alternativer som inneholder risiko hvor sannsynligheten for utfallet er ukjent. Teorien har som formål å forklare hvordan mennesker tar avgjørelser basert på den potensielle verdien av gevinst og tap, i stedet for det endelige utfallet (Dawes og Hastie, 2010, 272).

Formelen som Kahneman og Tversky antar for evalueringsfasen er som følger:

Prospekt er det vi tror kommer til å skje ved de ulike handlingsalternativene. I formelen beskriver V den generelle eller forventete nytte av et resultat for den enkelte beslutningstakeren, xi er det potensielle utfallet og pi representerer sannsynligheten for utfallet xi , og v er en funksjon som tildeler en verdi til et utfall. V kan fremstilles grafisk som vist i figuren nedenfor. Denne illustrerer at verdien av tap synker raskere enn verdien av gevinst øker.


(Kahneman og Tversky, 1992)



Kahneman og Tversky beskriver med prospektteorien at mennesker er mer sensitive for tap enn det å vinne eller oppleve gevinst. La oss betrakte denne modellen iforhold til aksjeinvesteringer.  Selger man en aksje over kjøpsprisen vil man oppleve gevinst. Motsatt, selger man under kjøpsprisen sitter man igjen med et tap. Imidlertid skulle aksjeprisen fall i forhold til kjøpsprisen kan man velge å holde på aksjen i håp om at kursen snur og potensiell gevinst senere – her blir vurdering av risiko og sannsynligheter  viktig. Skulle man selge i oppgangstider og holde på fallende aksjer i håp om bedre tider sies det at man selger vinneren og beholder taperen. Den endelige beslutningen i en slik situasjon er basert på subjektive verdier. Det er altså slik at når vi mennesker er utsatt for gevinstsituasjoner ønsker vi å unngå risiko. Når vi opplever gevinst kan følelser som glede, stolthet og betryggelse inntreffe. Det motsatte vil skje i tapssituasjoner hvor vi vil være mer åpne for risiko. Skulle aksjeprisen snu og falle under kjøpsverdi vil vi i slike situasjoner håpe at aksjeverdien en dag vil snu oppover. Istedenfor å anerkjenne tapet på tidspunktet, vil vi la aksjen falle enda mer i verdi. Selger man ikke aksjen på tidspunktet men venter på bedre tider har man i teorien ikke opplevd noe tap. Derimot utsetter man seg selv for å tape enda mer enn hva vi i utgangspunktet hadde tapt dersom aksjen fortsetter å falle.

Med denne teorien i bakhodet kan jeg se for meg at i aksjehandel har man en tendens til å ta gevinst for tidlig mens man tar tap for sent. En strategi for å unngå dette kan være å i større grad utsette salg av aksje som er i en trend oppover (”the trend is your friend”), mens man ved investeringstidspunktet bestemmer et salgsnivå som skal utløse salg dersom askjen faller i verdi (”stop loss”). Jeg vil tro at en slik strategi hvor følelser holdes ute kan gi bedre utfall. 

Ut fra modellen i prospektteorien kan vi se hvordan gevinst eller tap oppleves for oss mennesker. Anta at du kjøper aksjer for 500 kr. Ut fra grafen kommer det tydelig frem at et tap på 500 kr gir større smerte enn gevinst på 500 kr. Vi mennesker vektlegger i større grad den negative følelsen for tap i forhold til den positive følelsen for tilsvarende gevinst.





Enkelt oppsummert, så handler prospektteorien om hvordan mennesker er generelt mer sensitive til tap enn til gevinst. Sammenligner man grafen med en lineær funksjon får man et ganske stort avvik. Den ene siden er konkav, mens den andre siden er konveks. Grafen viser at selve tapsopplevelsen per enhet vil være sterkere, enn ved økt gevinst. Som nevnt ønsker altså mennesker å unngå tap. Dersom vi ser for oss at noe kan gå galt, vil vi av natur bli mer forsiktige.

Fra aksje eksemplet kan jeg kjenne meg igjen i teorien, dersom kursen skulle stige og jeg selger med gevinst oppleves det positivt men skulle jeg tape tilsvarende oppleves det mer negativt.

1 kommentar: