I dette blogginnlegget ønsker jeg å utdype prospektteorien. Jeg har allerede nevnt
teorien før, men for å styrke mine kunnskaper frem mot den kommende
gruppeeksamen så jeg det som en fin læringsmulighet å sette meg mer inn i
Kahneman og Tversky sin modell.
Prospektteorien
ble oppfunnet i 1979, og videreutviklet av Daniel Kahneman og Amos Tversky 13
år senere i 1992. Teorien går innenfor atferds økonomisk teori hvor den
beskriver hvordan mennesker velger mellom alternativer som inneholder risiko
hvor sannsynligheten for utfallet er ukjent. Teorien har som formål å forklare
hvordan mennesker tar avgjørelser basert på den potensielle verdien av gevinst
og tap, i stedet for det endelige utfallet (Dawes og Hastie, 2010, 272).
Formelen
som Kahneman og Tversky antar for evalueringsfasen er som følger:
Prospekt
er det vi tror kommer til å skje ved de ulike handlingsalternativene. I
formelen beskriver V den generelle eller forventete nytte av et resultat for
den enkelte beslutningstakeren, xi er det potensielle utfallet og pi
representerer sannsynligheten for utfallet xi , og v er en funksjon
som tildeler en verdi til et utfall. V kan fremstilles grafisk som vist i
figuren nedenfor. Denne illustrerer at verdien av tap synker raskere enn
verdien av gevinst øker.
(Kahneman og Tversky, 1992)
Kahneman
og Tversky beskriver med prospektteorien at mennesker er mer sensitive for tap
enn det å vinne eller oppleve gevinst. La oss betrakte denne modellen iforhold
til aksjeinvesteringer. Selger man en
aksje over kjøpsprisen vil man oppleve gevinst. Motsatt, selger man under
kjøpsprisen sitter man igjen med et tap. Imidlertid skulle aksjeprisen fall i
forhold til kjøpsprisen kan man velge å holde på aksjen i håp om at kursen snur
og potensiell gevinst senere – her blir vurdering av risiko og
sannsynligheter viktig. Skulle man selge
i oppgangstider og holde på fallende aksjer i håp om bedre tider sies det at
man selger vinneren og beholder taperen. Den endelige beslutningen i en slik
situasjon er basert på subjektive verdier. Det er altså slik at når vi
mennesker er utsatt for gevinstsituasjoner ønsker vi å unngå risiko. Når vi
opplever gevinst kan følelser som glede, stolthet og betryggelse inntreffe. Det
motsatte vil skje i tapssituasjoner hvor vi vil være mer åpne for risiko.
Skulle aksjeprisen snu og falle under kjøpsverdi vil vi i slike situasjoner
håpe at aksjeverdien en dag vil snu oppover. Istedenfor å anerkjenne tapet på
tidspunktet, vil vi la aksjen falle enda mer i verdi. Selger man ikke aksjen på
tidspunktet men venter på bedre tider har man i teorien ikke opplevd noe tap.
Derimot utsetter man seg selv for å tape enda mer enn hva vi i utgangspunktet
hadde tapt dersom aksjen fortsetter å falle.
Med
denne teorien i bakhodet kan jeg se for meg at i aksjehandel har man en tendens
til å ta gevinst for tidlig mens man tar tap for sent. En strategi for å unngå
dette kan være å i større grad utsette salg av aksje som er i en trend oppover
(”the trend is your friend”), mens man ved investeringstidspunktet bestemmer et
salgsnivå som skal utløse salg dersom askjen faller i verdi (”stop loss”). Jeg vil
tro at en slik strategi hvor følelser holdes ute kan gi bedre utfall.
Ut
fra modellen i prospektteorien kan vi se hvordan gevinst eller tap oppleves for
oss mennesker. Anta at du kjøper aksjer for 500 kr. Ut fra grafen kommer det
tydelig frem at et tap på 500 kr gir større smerte enn gevinst på 500 kr. Vi
mennesker vektlegger i større grad den negative følelsen for tap i forhold til
den positive følelsen for tilsvarende gevinst.
Enkelt oppsummert, så
handler prospektteorien om hvordan mennesker er generelt mer sensitive til tap
enn til gevinst. Sammenligner man grafen med en lineær funksjon får man et
ganske stort avvik. Den ene siden er konkav, mens den andre siden er konveks.
Grafen viser at selve tapsopplevelsen per enhet vil være sterkere, enn ved økt
gevinst. Som nevnt ønsker altså mennesker å unngå tap. Dersom vi ser for oss at
noe kan gå galt, vil vi av natur bli mer forsiktige.
Fra aksje eksemplet
kan jeg kjenne meg igjen i teorien, dersom kursen skulle stige og jeg selger
med gevinst oppleves det positivt men skulle jeg tape tilsvarende oppleves det
mer negativt.
Fine refleksjoner!
SvarSlett